
TEAMTEACHING
hoe pak je dit aan?
Zoek via onderstaande filters naar materialen om met teamteaching efficiënt en effectief aan de slag te gaan.
Filter op randvoorwaarden
Er zijn heel wat randvoorwaarden om van je teamteachpraktijk een succespraktijk te maken. Zoek naar materialen per randvoorwaarde om jouw teamteachpraktijk te bevorderen. Ken je de randvoorwaarden nog niet? Volg dan eerst het stappenplan.
EN/OF
Filter op wat teamteaching kan betekenen voor…
Teamteaching kan een duidelijke impact hebben op de lespraktijk van leerkrachten (differentiëren, zelfregulerend leren, feedback geven, leerproces monitoren,…). Ook de professionele identiteit van leerkrachten wordt versterkt door samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid. Bij de leerlingen zien we mogelijke effecten op hun leerprestaties, betrokkenheid en welbevinden.
Reflectie-instrument: groeilijst randvoorwaarden
{{link}}/groeilijstrandvoorwaarden{{endlink}}
Met de groeilijst kan je voor jezelf en je team na te gaan aan welke randvoorwaarden bij teamteaching jullie reeds gewerkt hebben en waar nog groeikansen liggen.
Beslisboom voor teamteachmodellen
{{link}}/beslisboom{{endlink}}
Met de beslisboom kun je gericht teamteachmodellen selecteren en passende leerlingengroepen samenstellen voor je teamteachpraktijk
Zeven modellen van teamteaching
{{link}} /teamteachingsmodellen {{ENDLINK}}
Teamteaching kent zeven verschillende modellen, die allemaal gemeen hebben dat teamteachers samenwerken in drie fasen: de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van de les of lessenreeks.
Teamteaching en differentiëren
{{link}} /differentiatie {{ENDLINK}}
Differentiatie, of het inspelen op leerlingverschillen, bevordert betere leerprestaties en welbevinden. Dit is de belangrijkste reden om te starten met teamteaching.
Teamteaching en zelfregulerend leren
{{link}} /zelfregulerendleren {{ENDLINK}}
Zelfregulerend leren en teamteaching versterken elkaar. Teamteaching ondersteunt zelfregulatie, tegelijk het is belangrijk dat leerlingen hun eigen leren kunnen reguleren voor het succes van bepaalde teamteachmodellen.
Teamteaching en effectieve feedback
{{link}} /feedback {{ENDLINK}}
Teamteaching versterkt feedback door samenwerking en dubbele observatiekracht. Dit zorgt voor gedetailleerdere waarnemingen en feedback vanuit verschillende perspectieven, wat de ondersteuning van leerlingen verbetert.
Waarom, hoe en wat communiceren met ouders?
{{link}} /communicatie-met-ouders {{ENDLINK}}
Veranderingen in een school houdt ook de ouders bezig. Dor hen te betrekken en door met hen in gesprek te gaan, zal teamteaching breder gedragen worden.
Infrastructuur: de effectiviteit van teamteaching versterken door de inrichting van de leeromgeving
{{link}} /infrastructuur {{ENDLINK}}
Jo Tondeur geeft tips mee over hoe je de fysieke ruimte kan aanpassen aan je teamteachpraktijk.
Lesfiches in teamteaching
{{link}}/lesfiches{{endlink}}
Per onderwijsniveau is er een inspirerende lesfiche beschikbaar die toont hoe teamteachmodellen en groepssamenstellingen doelgericht worden ingezet in de verschillende lesfasen.
Reflectie-instrument: babbelkaartjes voor teamteaching
{{link}}/babbelkaartjes{{endlink}}
De babbelkaartjes ondersteunen gesprek en reflectie over je teamteachaanpak, rolverdeling en talenten — zo versterk je de samenwerking en leer je van elkaar.
Reflectie-instrument: steunende schoolleiding
{{link}} /steunendeschoolleider {{ENDLINK}}
Als schoolleider speel je een sleutelrol in het creëren van de randvoorwaarden voor succesvolle teamteaching. Jij zet de toon voor een schoolbrede aanpak, investeert in je team en bouwt aan sterke, verbindende relaties.
Reflectie-instrument: de samen-schaal voor teamteachers
{{link}} /cstt {{ENDLINK}}
De SAMEN-schaal brengt de samenwerking en de gedeelde verantwoordelijkheid in teamteachteams in kaart.
Leerlingenvragenlijst: effecten van teamteaching meten bij leerlingen
{{link}} /leerlingenvragenlijst-voor-en-nadelen {{ENDLINK}}
Aan de hand van 16 stellingen brengt deze vragenlijst enkele voor- en nadelen van teamteaching in kaart.
Leerlingengespreksleidraad: effecten van teamteaching meten bij leerlingen
{{link}} /leidraad-lln-gesprek {{ENDLINK}}
Deze leidraad opent het gesprek met leerlingen over de voor- en de nadelen van en de ervaringen met teamteaching.
Professionaliseringsaanbod voor scholen
{{link}} /professionaliseringstraject {{ENDLINK}}
Ontdek het evidence-based traject “Start met teamteaching” voor kleuter-, lager en secundair onderwijs: ideaal voor leerkrachten die net starten of nog zoekende zijn. Kies tussen groepssessies, verdiepende coaching of trajecten op maat voor schoolteams of voor ervaren teamteachers.
Praktijkgetuigenissen
{{link}} /praktijkgetuigenissen {{ENDLINK}}
In deze getuigenissen uit kleuter-, lager en secundair onderwijs ontdek je waarom leerkrachten kiezen voor teamteaching en hoe ze het aanpakken.
Onderzoek naar effectief lesgeefgedrag in teamteaching
{{link}} /effectieflesgeven {{ENDLINK}}
Onderzoek naar de invloed van teamteaching op leerprestaties
{{link}} /onderzoekopjebord-leerprestaties-experiment {{ENDLINK}}
Dit onderzoek laat zien hoe teamteaching en soloteaching verschillen in hun invloed op de leerprestaties van leerlingen.
Onderzoek naar de complexiteit van teamteaching
{{link}} /onderzoekopjebord-modellen-samenwerking-verantwoordelijkheid {{ENDLINK}}
Dit onderzoek vertelt je over de relatie tussen de teamteachmodellen enerzijds en de samenwerking en de gedeelde verantwoordelijkheid anderzijds.
Onderzoek naar teamteachmodellen in de praktijk
{{link}} /onderzoekopjebord-teamteachmodellen {{ENDLINK}}
Dit onderzoek vertelt je meer over het gebruik van diverse teamteachmodellen in Vlaamse scholen.