Infrastructuur: de effectiviteit van teamteaching versterken door de inrichting van de leeromgeving
In gesprek met prof. Jo Tondeur
In de hedendaagse onderwijswereld is het cruciaal om na te denken over hoe fysieke en digitale ruimtes samenwerken om een leeromgeving te creëren die de pedagogische doelen ondersteunt. Jo Tondeur, coördinator van Brussels Research Institute for Teacher Education (BRiTE) en lerarenopleider aan het Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding (MILO) van de VUB, heeft zich verdiept in de invloed van de fysieke ruimte op onderwijs, met specifieke aandacht voor de integratie van digitale technologie. In dit interview deelt hij inzichten over hoe de inrichting van de ruimte niet alleen de leerervaring verbetert, maar ook bijdraagt aan succesvolle teamteaching.
Het belang van de leeromgeving in het ondersteunen van onderwijsdoelen
ESTAFETT: Dag Jo, kun uitleggen hoe je je onderzoek naar digitale en fysieke leeromgevingen hebt vormgegeven?
Jo Tondeur: Mijn onderzoek focust op hoe innovatieve en digitale technologie geïntegreerd kan worden in het onderwijs, en ook hoe de fysieke ruimte invloed heeft op het leerproces. Ik heb altijd gezien hoe belangrijk de inrichting van de leeromgeving is, of het nu gaat om digitale tools of andere materialen. Deze fascinatie heeft mijn werk sterk beïnvloed en heeft ook geleid tot de ontwikkeling van verschillende praktische richtlijnen voor scholen.
ESTAFETT: Je hebt gewerkt aan een inspiratiegids voor de Vlaamse overheid. Hoe is die tot stand gekomen?
Jo Tondeur: De inspiratiegids ontstond vanuit een oproep van de Vlaamse overheid om in kaart te brengen hoe fysieke ruimtes een rol spelen en hoe je ze kan verbeteren. In samenwerking met architecten en onderwijsexperts hebben we praktische, haalbare oplossingen bedacht die scholen direct kunnen implementeren, zelfs met beperkte middelen. Het draait vooral om bewustwording van hoe je de ruimte kunt inzetten om de onderwijsdoelen te ondersteunen.