Interventiestudie:

Wetenschappelijke opvolging

De interventiestudie heeft als doel om een professionaliseringstraject over teamteaching te ontwerpen en te implementeren op basis van wetenschappelijke inzichten én de impact ervan te onderzoeken. Het professionaliseringstraject, dat we in deze studie onderzoeken, is gericht op beginnende teamteachers en bestaat uit een combinatie van gezamenlijke groepssessies en individuele tussentijdse begeleiding.

 Hoe moet een professionaliseringstraject teamteaching eruitzien en wat zijn de effecten ervan op de leraar (effectief leraargedrag, professionele identiteit en welzijn)?

Timing: 2022-2023 en 2023-2024

Het doctoraatsonderzoek van Dries Mariën focust op beginnende teamteachingsteams die geen of beperkte ervaring hebben met teamteaching. Veel onderzoek is geweten over en focust op hoe ervaren teamteachers in hun klaspraktijk staan, maar weinig is geweten over het proces dat leraren doorlopen tijdens de eerste maanden dat ze met een collega samen lesgeven. Door te focussen op beginnende teamteachers willen wij dieper inzicht krijgen in hoe deze teams zich ontwikkelen in hun klaspraktijk, waar ze tegenaan lopen en wat maakt dat een teamteachingsteam een droomteam kan worden.

Daarnaast willen we ook inzicht krijgen in hoe bepaalde teamteachingsteams evolueren met of zonder begeleiding van een coach. Daarom hebben we alle teams die het afgelopen schooljaar 2022-2023 deelnamen aan het professionaliseringstraject verdeeld, over drie groepen:

  • Teams die het MAXI-traject volgden (zij volgden alle groepssessies en kregen meerdere coaching op maat)

  • Teams die het LIGHT-traject volgden (zij volgden enkel alle groepssessies)

  • Teams die geen ondersteuning kregen.

Hoe verliep de dataverzameling in het lager onderwijs?

Tijdens het afgelopen schooljaar 2022-2023 hebben wij heel wat materiaal verzameld bij alle deelnemende teams: een grote dankjewel! Concreet mochten we bij meer dan 430 leerlingen, verdeeld over 33 leraren lager onderwijs in 16 teamteachingsteams in hun klassen komen kijken om het proces en de ontwikkeling inzake teamteaching vast te leggen.

We verzamelden meer dan 100 video-observaties, vragenlijsten bij leerlingen en leraren, en interviews die we komende maanden zullen verwerken.

De volgende deelstudies zullen in de loop van komend schooljaar worden uitgediept:

  • De percepties van leerlingen lager onderwijs over teamteaching

  • De evolutie van beginnende teamteachingsteams in hun professionele identiteit en welbevinden

  • De evolutie van het effectief lesgeefgedrag van beginnende teamteachingsteams

Momenteel wordt de verzamelde data verwerkt en geanalyseerd.

Heb je interesse?

  • MAXI-traject

    Het MAXI-traject omvat een combinatie van groepssessies en coaching op maat. Dit traject is voor 2023-2024 helaas volzet.

    Aanmelden voor de wachtlijst van het MAXI-traject of om als eerste geïnformeerd te worden over het traject in 2024-2025 kan via het contactformulier!

  • LIGHT-traject

    Het LIGHT-traject omvat verschillende groepssessies, waarin teamteachers met elkaar in contact komen en input krijgen.

    Er volgt een aanbod voor 2023-2024 via CNO en Artevelde Academy. Hou deze website in de gaten of meld je aan om als eerste geïnformeerd te worden via het contactformulier.