Interventiestudie:

Wetenschappelijke opvolging

De interventiestudie heeft als doel om een professionaliseringstraject over teamteaching te ontwerpen en te implementeren op basis van wetenschappelijke inzichten én de impact ervan te onderzoeken. Het professionaliseringstraject, dat we in deze studie onderzoeken, is gericht op beginnende teamteachers en bestaat uit een combinatie van gezamenlijke groepssessies en individuele tussentijdse begeleiding.

 Hoe moet een professionaliseringstraject teamteaching eruitzien en wat zijn de effecten ervan op de leraar (effectief leraargedrag, professionele identiteit en welzijn)?

Timing: 2022-2023 en 2023-2024

Het doctoraatsonderzoek van Dries Mariën focust op beginnende teamteachingsteams die geen of beperkte ervaring hebben met teamteaching. Veel onderzoek is geweten over en focust op hoe ervaren teamteachers in hun klaspraktijk staan, maar weinig is geweten over het proces dat leraren doorlopen tijdens de eerste maanden dat ze met een collega samen lesgeven. Door te focussen op beginnende teamteachers willen wij dieper inzicht krijgen in hoe deze teams zich ontwikkelen in hun klaspraktijk, waar ze tegenaan lopen en wat maakt dat een teamteachingsteam een droomteam kan worden.

Daarnaast willen we ook inzicht krijgen in hoe bepaalde teamteachingsteams evolueren met of zonder begeleiding van een coach. Daarom hebben we alle teams die het afgelopen schooljaar 2022-2023 deelnamen aan het professionaliseringstraject verdeeld, over drie groepen:

  • Teams die het MAXI-traject volgden (zij volgden alle groepssessies en kregen meerdere coaching op maat)

  • Teams die het LIGHT-traject volgden (zij volgden enkel alle groepssessies)

  • Teams die geen ondersteuning kregen.

Hoe verliep de dataverzameling in het lager onderwijs?

Tijdens het afgelopen schooljaar 2022-2023 hebben wij heel wat materiaal verzameld bij alle deelnemende teams: een grote dankjewel! Concreet mochten we bij meer dan 430 leerlingen, verdeeld over 33 leraren lager onderwijs in 16 teamteachingsteams in hun klassen komen kijken om het proces en de ontwikkeling inzake teamteaching vast te leggen.

We verzamelden meer dan 100 video-observaties, vragenlijsten bij leerlingen en leraren, en interviews die we komende maanden zullen verwerken.

De volgende deelstudies zullen in de loop van komend schooljaar worden uitgediept:

  • De percepties van leerlingen lager onderwijs over teamteaching

  • De evolutie van beginnende teamteachingsteams in hun professionele identiteit en welbevinden

  • De evolutie van het effectief lesgeefgedrag van beginnende teamteachingsteams

Interesse in ons professionaliseringsaanbod?

  • Start met teamteaching: basismodule

    Groepssessies met verschillende scholen.

  • Start met teamteaching: verdiepingsmodule

    Groepssessies met verschillende scholen aangevuld met coaching op maat op jouw school.

  • Verder met teamteaching: schoolgericht maatwerk

    Vorming met het hele schoolteam en/of coaching gericht op ervaren teamteachers.