De interventiestudie baseerde zich op het ontwikkelde professionaliseringstraject ‘Start met teamteaching’ en werd opgezet in drie condities:

  • een controleconditie (geen begeleiding),

  • een LIGHT-conditie (groepssessies voor teamteachers)

  • een MAXI-conditie (groepssessies voor teamteachers en coachingsessies op maat in kernteams op de school).

De studie was tweeledig.

Interventiestudie

Effecten van starten met teamteaching op leerkrachten en leerlingen

Het effectief lesgeefgedrag en de professionele identiteit van 32 beginnende teamteachers uit 16 teamteachingsteams uit het lager onderwijs werden longitudinaal bestudeerd in een meervoudige casestudie. Deze leerkrachten namen in 2022-2023 deel aan ‘Start met teamteaching’ in de verschillende condities. Hun ervaringen als beginnende teamteachers werden op verschillende momenten doorheen het schooljaar in kaart gebracht via interviews, korte vragenlijsten en video-observaties en een leerlingenbevraging (vragenlijst en focusgroepen).

Betrokken onderzoeker: Dries Mariën (Universiteit Antwerpen)

Monitoring ‘Start met teamteaching’

Aan de andere kant werden alle deelnemers uit ‘Start met teamteaching’ uit 2022-2023 (LIGHT-en MAXI-conditie) en 2023-2024 (MAXI-conditie) bevraagd om het professionaliseringstraject te evalueren en bij te stellen. Zo werden in totaal 92 teamteachers en overige kernteamleden uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs bevraagd, op basis van een uitgebreide vragenlijst aan het einde van het traject en kleinschalige monitorings- en evaluatieacties tussendoor. De betrokken coaches documenteerden ook hun ervaringen met het traject, zowel procesmatig als inhoudelijk (bv. randvoorwaarden die essentieel bleken).

Betrokken onderzoekers: Coördinatieteam: Bénédicte Vanblaere (Arteveldehogeschool & Universiteit Antwerpen) & Mieke Meirsschaut (Arteveldehogeschool & Universiteit Gent), aangevuld door het valorisatieteam: Iris Willems & Nele De Witte (AP Hogeschool) & Julie D’Haeyer (Arteveldehogeschool)

Onderzoek op je bord: Enkele resultaten

Effectief lesgeven in teamteaching
Professionele identiteit bij starten met teamteaching
Lees het doctoraatsonderzoek van Dries Mariën
Lees de overkoepelende ESTAFETT-resultaten, aanbevelingen en suggesties

Interesse in “Start met teamteaching 25-26”?