
TEAMTEACHING
waarom teamteachen?
Reflectie-instrument: waarom teamteachen wij?
{{link}} /goldencircle {{ENDLINK}}
Waarom we voor teamteaching kiezen, heeft te maken met wat we ermee willen bereiken. Het is immers een middel om goed onderwijs te realiseren, geen doel op zich.
Onderzoek naar beweegredenen om te teamteachen
{{link}} /onderzoekopjebord-beweegredenen {{ENDLINK}}
Dit onderzoek vertelt je meer over de beweegredenen om met teamteaching te starten.
Onderzoek naar de invloed van teamteaching op leerprestaties
{{link}} /onderzoekopjebord-leerprestaties-experiment {{ENDLINK}}
Dit onderzoek laat zien hoe teamteaching en soloteaching verschillen in hun invloed op de leerprestaties van leerlingen.
Kennisclip: wat en waarom teamteachen?
{{link}} /kennisclip-1 {{ENDLINK}}
Deze kennisclip toont wat teamteaching inhoudt en waarom het waardevol kan zijn om ermee te starten.
Onderzoek naar de lerarenhouding t.o.v. teamteaching
{{link}} /onderzoekopjebord-houding-tt {{ENDLINK}}
Dit onderzoek gaat dieper in op de lerarenhouding tegenover teamteaching, vertrekkend vanuit het zelfbebekwaamheidsgevoel, samenwerking en gelijkheid binnen het team.
Onderzoek naar effectief lesgeefgedrag in teamteaching
{{link}} /effectieflesgeven {{ENDLINK}}
Videogetuigenis van College Hagelstein over hoe en waarom ze teamteachen
{{link}} /getuigenis-hagelstein {{ENDLINK}}
In College Hagelstein in Sint-Katelijne-Waver zien de teamteachers voordelen voor zichzelf én de leerlingen. Ook de directie neemt je mee in waarom zij kiezen voor teamteaching.
Reflectie-instrument: steunende schoolleiding
{{link}} /steunendeschoolleider {{ENDLINK}}
Als schoolleider speel je een sleutelrol in het creëren van de randvoorwaarden voor succesvolle teamteaching. Jij zet de toon voor een schoolbrede aanpak, investeert in je team en bouwt aan sterke, verbindende relaties.
Videogetuigenis van leerlingen kleuter, lager en secundair over teamteaching
{{link}} /getuigenis-leerlingen {{ENDLINK}}
Wat vinden leerlingen van teamteaching? Leerlingen uit de derde kleuterklas, het vierde, vijfde en zesde leerjaar en het tweede jaar secundair vertellen hoe zij teamteaching ervaren.
Stappenplan: eerste hulp bij teamteaching
{{link}} /stappenplan {{ENDLINK}}
Weet je niet waar te beginnen op ons kennisplatform? Dit leerpad bevat kennisclips en opdrachten om kennis te maken met teamteaching.
Webinar voor schoolleiding en -begeleiding
{{link}} /webinar-schoolleiding-en-begeleiding {{ENDLINK}}
In deze webinar krijg je als schoolleider of -begeleider inzicht in hoe teamteaching vorm krijgt in Vlaanderen, waarom scholen kiezen voor teamteaching en welke randvoorwaarden het succes van teamteaching bepalen.
Nieuwsbrieven
{{link}} /nieuwsbrieven {{ENDLINK}}
Tijdens het onderzoeksproject (2022-2025) werden nieuwsbrieven verstuurd over diverse thema’s. Raadpleeg hier de verschillende nieuwsbrieven.
Podcast: de veerkrachtige leerkracht
{{link}} /podcast-de-veerkrachtige-leerkracht {{ENDLINK}}
In de podcast van 'Kennismakers' vertelt Elke Struyf hoe je via teamteaching tegemoet kan komen aan grote groepen, diversiteit en leerlingennoden.
Podcast: teamteaching, hoe begin je er aan?
{{link}} /podcast-teamteaching-hoe-begin-je-er-aan {{ENDLINK}}
In deze podcast neemt Mieke Meirsschaut je mee in de eerste stappen van teamteaching.