
TEAMTEACHING
hoe pak je dit aan?
Zoek via onderstaande filters naar materialen om met teamteaching efficiënt en effectief aan de slag te gaan.
Filter op randvoorwaarden
Er zijn heel wat randvoorwaarden om van je teamteachpraktijk een succespraktijk te maken. Zoek naar materialen per randvoorwaarde om jouw teamteachpraktijk te bevorderen. Ken je de randvoorwaarden nog niet? Volg dan eerst het stappenplan.
EN/OF
Filter op wat teamteaching kan betekenen voor…
Teamteaching kan een duidelijke impact hebben op de lespraktijk van leerkrachten (differentiëren, zelfregulerend leren, feedback geven, leerproces monitoren,…). Ook de professionele identiteit van leerkrachten wordt versterkt door samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid. Bij de leerlingen zien we mogelijke effecten op hun leerprestaties, betrokkenheid en welbevinden.
Videogetuigenis van Wonderwijs over groepssamenstelling in het kleuteronderwijs
{{link}} /getuigeniswonderwijs {{ENDLINK}}
De beginnende teamteachers van de VB Wonderwijs in Destelbergen vertellen over hun gedifferentieerd onthaal, het kiezen van gepaste groepssamenstellingen en het uitbouwen van een rijke leeromgeving voor de 3e kleuterklas .
Videogetuigenis van College Hagelstein over hoe en waarom ze teamteachen
{{link}} /getuigenis-hagelstein {{ENDLINK}}
In College Hagelstein in Sint-Katelijne-Waver zien de teamteachers voordelen voor zichzelf én de leerlingen. Ook de directie neemt je mee in waarom zij kiezen voor teamteaching.
Videogetuigenis van De Schuit over hoe en waarom ze teamteachen
{{link}} /getuigenis-deschuit {{ENDLINK}}
In De Schuit in Blankenberge maakt teamteaching deel uit van een schoolbrede visie op differentiatie en zelfregulerend leren.
Videogetuigenis van Atheneum Boom over infrastructuur, binnenklasdifferentiatie en zelfregulerend leren
{{link}} /getuigenis-atheneum-boom {{ENDLINK}}
In het Atheneum in Boom creëert teamteaching kansen voor binnenklasdifferentiatie en het versterken van zelfregulerend leren.
Interview met Atheneum Zottegem over communiceren met leerlingen over teamteaching
{{link}} /getuigenis-kaz-zottegem {{ENDLINK}}
Het KAZ (GO! Atheneum Zottegem) benadrukt het belang van monitoring en kwaliteitszorg in teamteaching waarbij dialoog met betrokkenen zoals leerlingen essentieel is voor succes.
Interview met vrije Centrumschool Marke over hun gedeelde visie
{{link}} /getuigenismarke {{ENDLINK}}
Interview met de Vrije Centrumschool Marke over hun ervaringen met 'Start met teamteaching', hun visie en tips voor andere teamteachers.
Interview met Atheneum Herzele over samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid
{{link}} /getuigenis-atheneum-herzele {{ENDLINK}}
In het Atheneum in Herzele wordt al enkele jaren gewerkt met een ‘clusterwerking’, waarbij vakleerkrachten teamteachen. Deze innovatieve aanpak maakt geïndividualiseerde groeitrajecten voor elke leerling mogelijk.
Stappenplan: eerste hulp bij teamteaching
{{link}} /stappenplan {{ENDLINK}}
Weet je niet waar te beginnen op ons kennisplatform? Dit leerpad bevat kennisclips en opdrachten om kennis te maken met teamteaching.
Webinar voor schoolleiding en -begeleiding
{{link}} /webinar-schoolleiding-en-begeleiding {{ENDLINK}}
In deze webinar krijg je als schoolleider of -begeleider inzicht in hoe teamteaching vorm krijgt in Vlaanderen, waarom scholen kiezen voor teamteaching en welke randvoorwaarden het succes van teamteaching bepalen.
Webinar: beslisboom voor teamteachmodellen
{{link}} /beslisboom-webinar {{ENDLINK}}
In deze webinar krijg je mee hoe je doelgericht de juiste teamteachmodellen selecteert voor je les en hoe je de klasgroep efficiënt hiervoor kan opdelen.
Kennisclip: hoe krijgt teamteaching vorm?
{{link}} /kennisclip-2 {{ENDLINK}}
In deze kennisclip zie je hoe teamteaching vorm kan krijgen en welke teamteachmodellen er zijn.
Kennisclip: randvoorwaarden van teamteaching
{{link}} /kennisclip-3 {{ENDLINK}}
Deze kennisclip toont welke randvoorwaarden teamteaching versterken en waar je zeker rekening mee moet houden bij de start.
Podcast: teamteaching, hoe begin je er aan?
{{link}} /podcast-teamteaching-hoe-begin-je-er-aan {{ENDLINK}}
In deze podcast neemt Mieke Meirsschaut je mee in de eerste stappen van teamteaching.
Podcast: de veerkrachtige leerkracht
{{link}} /podcast-de-veerkrachtige-leerkracht {{ENDLINK}}
In de podcast van 'Kennismakers' vertelt Elke Struyf hoe je via teamteaching tegemoet kan komen aan grote groepen, diversiteit en leerlingennoden.
Podcast: de invloed van teamteaching op de professionele identiteit
{{link}} /podcast-professionele-identiteit {{ENDLINK}}
In deze podcast geeft Loan De Backer inzicht in hoe studenten uit de lerarenopleiding aankijken tegen teamteaching.
Nieuwsbrieven
{{link}} /nieuwsbrieven {{ENDLINK}}
Tijdens het onderzoeksproject (2022-2025) werden nieuwsbrieven verstuurd over diverse thema’s. Raadpleeg hier de verschillende nieuwsbrieven.