Experimentele studie

In de experimentele studie, uitgevoerd in het voorjaar van 2023, werden de leerprestaties en niet-cognitieve uitkomsten van 267 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar lager onderwijs vergeleken tussen lessen die werden gegeven in teamteaching en in solo teaching (individuele les).

Zestien leerkrachten uit vier basisscholen gaven twee opeenvolgende lessen binnen de natuurwetenschappen, afwisselend in teamteaching en in solo teaching. De leerling-leerkrachtratio werd in beide condities gelijk gehouden. De leerlingen wisselden van lesvolgorde: de ene helft begon met een individuele les, de andere met teamteaching.

Beide lessen waren zorgvuldig voorbereid door de onderzoekers en de betrokken leerkrachten werden gecoacht in de voorbereiding. Om de leerprestaties in beide condities op korte en langere termijn te meten, werden kennistoetsen afgenomen vóór, direct na en een week na de lessen. Daarnaast werden niet-cognitieve leeruitkomsten, zoals psychologische basisbehoeften autonomie, verbondenheid en competentie, Ryan & Deci, 2017; Vansteenkiste & Soenens, 2025) en betrokkenheid (Hofkens & Ruzek, 2019), bevraagd via leerlingenvragenlijsten aan het einde van elke les. Op het einde reflecteerden de leerlingen op het gehele experiment in focusgroepen.

Betrokken onderzoeker: Dries De Weerdt (Universiteit Antwerpen)

Onderzoek op je bord: Enkele resultaten