Experimentele studie

Teamteaching lijkt veelbelovend te zijn voor het onderwijs. Maar is dat ook zo? Ondanks de populariteit van teamteaching is er nog maar weinig onderzoek dat de effectiviteit ervan overtuigend aantoont. Willen we teamteaching (blijven) inzetten, dan is zulk onderzoek noodzakelijk.

De quasi-experimentele studie binnen ESTAFETT wil duidelijkheid scheppen en wil nagaan of teamteaching effectiever is dan individueel lesgeven (één leerkracht in een klas). Deze doelstelling wordt verwezenlijkt door informatie te verzamelen bij leerlingen en leerkrachten wanneer ze leskrijgen/lesgeven in zowel de context van teamteaching als in de context van individueel lesgeven. Dit gebeurt in sterk gecontroleerde omstandigheden waarbij andere factoren in de lespraktijk zoveel als mogelijk gelijk blijven voor beide situaties, om zo alternatieve verklaringen voor het mogelijke effect van teamteaching uit te sluiten. Door de verzamelde informatie uit beide situaties te vergelijken, gaan we na wat het verschil is in leerlingen- en leerkrachtenuitkomsten tussen teamteaching en individueel lesgeven.

Is het zo dat team teaching leidt tot hoger/betere leerlingen- en leerkrachtenuitkomsten dan individueel lesgeven?

Timing: voorjaar 2023

372 keer BEDANKT

In de maanden april en mei 2023 werd het volledige onderzoeksproces doorlopen in de derde graad van vijf lagere scholen. Hierbij kon informatie worden verzameld bij meer dan 350 leerlingen en 22 leerkrachten. Een héél warme dankjewel aan alle 372 deelnemende leraren en leerlingen!

Hoe verliep de dataverzameling?

Concreet werden in iedere deelnemende lagere school twee lessen gegeven rond het vak natuurwetenschappen.

  • Bij de eerste les kreeg een deel van de groep les in een teamteachingscontext (met twee leerkrachten); het andere deel kreeg les van één leerkracht.

  • Bij de tweede les wisselden de groepen van context: de eerste groep kreeg les van één leerkracht en de tweede groep van twee leerkrachten.

    Ter voorbereiding op de lessen werden twee workshops georganiseerd voor de leerkrachten. De workshops focusten op de inhoud van de lessen en de rol van de leerkracht(en) in zowel de teamteachingsles als de individuele les.

Voor, tijdens en na iedere les werd data verzameld bij de leerlingen en leerkrachten. Zo werden de lessen gefilmd en vulden leerlingen toetsen in over de gegeven lesinhouden. Ook vulden de leerlingen vragenlijsten in over psychologische basisbehoeften (ABC), lesbetrokkenheid en het lesgeefgedrag van hun leerkracht(en). Tenslotte werden, na afronding van de lessen, groepsinterviews afgenomen met in totaal 68 leerlingen. Tijdens de interviews reflecteerden de leerlingen over leskrijgen in teamteaching en leskrijgen van één leerkrachten, en het (eventuele) verschil tussen beide situaties.

Momenteel wordt de verzamelde data verwerkt en geanalyseerd.