Vragenlijstonderzoek

In het voorjaar van 2022 voerde ESTAFETT een grootschalig vragenlijstonderzoek uit om een stand van zaken over teamteaching in het Vlaamse onderwijs op te maken en om de percepties van teamteachers in kaart te brengen. In totaal namen 479 leerkrachten deel, verspreid over 72 Vlaamse kleuter-, lagere en secundaire scholen, die actief aan teamteaching doen.

De vragenlijst peilde naar diverse thema’s, zoals de beweegredenen om teamteaching in te zetten, de gehanteerde teamteachingsmodellen, de samenwerking en verdeling van verantwoordelijkheden, het lesgeefgedrag binnen zowel individueel lesgeven als teamteaching, de ervaren effecten op leerlingen en de self-efficacy (doelmatigheidsbeleving) van leerkrachten. Hiertoe werden verschillende nieuwe vragenlijsten ontwikkeld en werden bestaande vragenlijsten aangepast.

Aan de hand van beschrijvende analyses werd een beeld geschetst van de verschillende teamteachingspraktijken. Daarnaast werd nagegaan hoe verschillende factoren met elkaar samenhangen. Zo werden onder meer clusteranalyses ingezet om patronen in effectief lesgeefgedrag te identificeren, structurele vergelijkingsmodellen (SEM) toegepast om verbanden tussen self-efficacy en leerlinguitkomsten te analyseren, en ANOVA’s uitgevoerd om verschillen tussen praktijken bloot te leggen.

Betrokken onderzoekers: Aron Decuyper (Universiteit Gent), Dries De Weerdt (Universiteit Antwerpen), Dries Mariën (Universiteit Antwerpen), Hanne Tack (Universiteit Antwerpen/Universiteit Gent), Bénédicte Vanblaere (Universiteit Antwerpen/Arteveldehogeschool), Mieke Meirsschaut (Arteveldehogeschool), Iris Willems (AP Hogeschool)

Onderzoek op je bord: Enkele resultaten