
TEAMTEACHING
voor onderzoekers
Zoek via onderstaande filters naar materialen om met teamteaching efficiënt en effectief aan de slag te gaan.
Filter op randvoorwaarden
Er zijn heel wat randvoorwaarden om van je teamteachpraktijk een succespraktijk te maken. Zoek naar materialen per randvoorwaarde om jouw teamteachpraktijk te bevorderen. Ken je de randvoorwaarden nog niet? Volg dan eerst het stappenplan.
EN/OF
Filter op wat teamteaching kan betekenen voor…
Teamteaching kan een duidelijke impact hebben op de lespraktijk van leerkrachten (differentiëren, zelfregulerend leren, feedback geven, leerproces monitoren,…). Ook de professionele identiteit van leerkrachten wordt versterkt door samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid. Bij de leerlingen zien we mogelijke effecten op hun leerprestaties, betrokkenheid en welbevinden.
Over ESTAFETT
{{link}} /over-estafett {{ENDLINK}}
Lees hier alles om meer te weten te komen over het SBO FWO ESTAFETT-project.
Vragenlijstonderzoek: inzicht in bestaande teamteachpraktijken
{{link}} /vragenlijstonderzoek {{ENDLINK}}
Hier vind je alle gebundelde resultaten van het grootschalig vragenlijstonderzoek met als doel inzicht te verwerven in bestaande teamteachingspraktijken.
Onderzoek naar beweegredenen om te teamteachen
{{link}} /onderzoekopjebord-beweegredenen {{ENDLINK}}
Dit onderzoek vertelt je meer over de beweegredenen om met teamteaching te starten.
Onderzoek naar de complexiteit van teamteaching
{{link}} /onderzoekopjebord-modellen-samenwerking-verantwoordelijkheid {{ENDLINK}}
Dit onderzoek vertelt je over de relatie tussen de teamteachmodellen enerzijds en de samenwerking en de gedeelde verantwoordelijkheid anderzijds.
Onderzoek naar de invloed van teamteaching op leerprestaties
{{link}} /onderzoekopjebord-leerprestaties-experiment {{ENDLINK}}
Dit onderzoek laat zien hoe teamteaching en soloteaching verschillen in hun invloed op de leerprestaties van leerlingen.
Onderzoek naar de lerarenhouding t.o.v. teamteaching
{{link}} /onderzoekopjebord-houding-tt {{ENDLINK}}
Dit onderzoek gaat dieper in op de lerarenhouding tegenover teamteaching, vertrekkend vanuit het zelfbebekwaamheidsgevoel, samenwerking en gelijkheid binnen het team.
Onderzoek naar effectief lesgeefgedrag in teamteaching
{{link}} /effectieflesgeven {{ENDLINK}}
Onderzoek naar teamteachmodellen in de praktijk
{{link}} /onderzoekopjebord-teamteachmodellen {{ENDLINK}}
Dit onderzoek vertelt je meer over het gebruik van diverse teamteachmodellen in Vlaamse scholen.
Leerlingenvragenlijst: effecten van teamteaching meten bij leerlingen
{{link}} /leerlingenvragenlijst-voor-en-nadelen {{ENDLINK}}
Aan de hand van 16 stellingen brengt deze vragenlijst enkele voor- en nadelen van teamteaching in kaart.
Leerlingengespreksleidraad: effecten van teamteaching meten bij leerlingen
{{link}} /leidraad-lln-gesprek {{ENDLINK}}
Deze leidraad opent het gesprek met leerlingen over de voor- en de nadelen van en de ervaringen met teamteaching.
Reflectie-instrument: de samen-schaal
{{link}} /cstt {{ENDLINK}}
De SAMEN-schaal brengt de samenwerking en de gedeelde verantwoordelijkheid in teamteachteams in kaart.
Podcast: de invloed van teamteaching op de professionele identiteit
{{link}} /podcast-professionele-identiteit {{ENDLINK}}
In deze podcast geeft Loan De Backer inzicht in hoe studenten uit de lerarenopleiding aankijken tegen teamteaching.
Podcast: de veerkrachtige leerkracht
{{link}} /podcast-de-veerkrachtige-leerkracht {{ENDLINK}}
In de podcast van 'Kennismakers' vertelt Elke Struyf hoe je via teamteaching tegemoet kan komen aan grote groepen, diversiteit en leerlingennoden.