Nieuwsbrieven

Tijdens het onderzoeksproject (2022-2025) werden nieuwsbrieven verstuurd over diverse thema’s. Raadpleeg hieronder de nieuwsbrieven.

Nieuwsbrief 1: gedeelde visie en beweegredenen om te teamteachen

Deze eerste TeamTeachTalk zoomt in op de randvoorwaarden op schoolniveau, namelijk ‘steunende leiding’ en ‘gedeelde (school)visie’. Vragen waarop je als lezer o.a. een antwoord krijgt, zijn: Wat is teamteaching? Waarom en hoe doen scholen aan teamteaching? Hoe kan je als leidinggevende teamteachers ondersteunen? Wat leert onderzoek ons?

Nieuwsbrief 2: groepssamenstelling en de teamteachmodellen

Deze TeamTeachTalk#2 zoomt in op de teamteachmodellen en de randvoorwaarden op klasniveau, namelijk groepssamenstelling. Vragen waarop je een antwoord krijgt, zijn: Welke modellen van teamteaching bestaan er? Hoe kies je doelgericht het best passende model? Hoe verdeel je leerlingen doelgericht in (homogene of heterogene) groepen? Wat leert onderzoek ons over de meest gebruikte modellen in Vlaanderen? 

Nieuwsbrief 3: samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid

Deze TeamTeachTalk#3 zoomt in op de samenwerking en de gedeelde verantwoordelijkheid tijdens het teamteachen. Vragen waarop je een antwoord krijgt, zijn: Wat wordt er verstaan onder ‘gedeelde verantwoordelijkheid’? Hoe zorg je voor een doeltreffende samenwerking? Hoe begin je daaraan als startend teamteachteam? Hoe pakken ervaren teamteachers dat aan? Welke tools heeft ESTAFETT hiervoor ontwikkeld?  

Nieuwsbrief 4: de stem van leerlingen over teamteaching

In deze TeamTeachTalk#4 laten we de stem van de leerlingen horen over de teamteachpraktijk van hun leerkrachten. In deze nieuwsbrief les je hoe je dat kan doen en wat je eruit kan leren. Daarbij kom je te weten welke tools ESTAFETT hiervoor heeft ontwikkeld.

Nieuwsbrief 5: communiceren met ouders en de lerarenhouding tegenover teamteaching

Met deze TeamTeachTalk#5 gaan we graag in dialoog met jou:

  • De luistertip is een podcast over  ‘Er was eens… teamteaching’,

  • Met de kijktip krijg je een inkijk in de teamteachpraktijk van College Hagelstein, een secundaire school,

  • Leestip 1 gaat over communiceren met ouders, en

  • Leestip 2 gaat over de lerarenhouding tegenover teamteaching.

Nieuwsbrief 6: differentiëren en zelfregulerend leren tijdens teamteaching

Deze TeamTeachTalk#6 zoomt in op differentiëren en zelfregulerend leren tijdens teamteaching. Vragen waarop je een antwoord krijgt, zijn: Waar zit de meerwaarde van teamteaching tijdens binnenklasdifferentiatie? Hoe kan je met je teamteachingpraktijk het zelfregulerend leren bij je leerlingen ondersteunen? Met welke teamteachmodellen kan je dit realiseren?

Daarnaast leer je vanuit ons onderzoek wat meer over de complexiteit van teamteaching.  

Deze TeamTeachTalk#7 zoomt eerst in op het benutten van de beschikbare infrastructuur voor de teamteachpraktijk. Daarnaast leer je vanuit ons onderzoek wat meer over de effecten van teamteaching op de leerprestaties van leerlingen: Wat is het verschil in leerprestaties tussen teamteaching en individueel lesgeven? In welke mate is het verschil tussen teamteaching en individueel lesgeven anders naargelang de doelgroep of context?

Verder kan je lezen over hoe je tijdens je teamteachpraktijk zowel de leerlingen als de teamteachcollega’s effectieve feedback kan geven. Samen leren en van elkaar leren is het doel van dit derde topic.

Nieuwsbrief 7: infrastructuur, effectieve feedback tijdens teamteaching en effecten op leerprestaties

Deze TeamTeachTalk#8 blikt terug op vier jaar onderzoek naar teamteaching. We delen graag onze gebundelde inzichten in onze brochure en het kennipslatform. Daarnaast belichten we effectief lesgeefgedrag tijdens teamteaching. Tot slot delen enkele leerlingen hun persoonlijke ervaringen.

Nieuwsbrief 8: effectief lesgeefgedrag, leerlingen aan het woord & vier jaar ESTAFETT