
TEAMTEACHING
ik leer door te doen
Ontdek al onze tools voor teamteaching!
Stappenplan: eerste hulp bij teamteaching
{{link}} /stappenplan {{ENDLINK}}
Weet je niet waar te beginnen op ons kennisplatform? Dit leerpad bevat kennisclips en opdrachten om kennis te maken met teamteaching.
Reflectie-instrument: waarom teamteachen wij?
{{link}} /goldencircle {{ENDLINK}}
Waarom we voor teamteaching kiezen, heeft te maken met wat we ermee willen bereiken. Het is immers een middel om goed onderwijs te realiseren, geen doel op zich.
Beslisboom voor teamteachmodellen
{{link}} /beslisboom {{ENDLINK}}
Met de beslisboom kun je gericht teamteachmodellen selecteren en passende leerlingengroepen samenstellen voor je teamteachpraktijk
Reflectie-instrument: babbelkaartjes
{{link}} /babbelkaartjes {{ENDLINK}}
De babbelkaartjes ondersteunen gesprek en reflectie over je teamteachaanpak, rolverdeling en talenten — zo versterk je de samenwerking en leer je van elkaar.
Reflectie-instrument: steunende schoolleiding
{{link}} /steunendeschoolleider {{ENDLINK}}
Als schoolleider speel je een sleutelrol in het creëren van de randvoorwaarden voor succesvolle teamteaching. Jij zet de toon voor een schoolbrede aanpak, investeert in je team en bouwt aan sterke, verbindende relaties.
Reflectie-instrument: groeilijst randvoorwaarden
{{link}} /groeilijstrandvoorwaarden {{ENDLINK}}
Met de groeilijst kan je voor jezelf en je team na te gaan aan welke randvoorwaarden bij teamteaching jullie reeds gewerkt hebben en waar nog groeikansen liggen.
Lesfiches: voorbeelden van teamteaching
{{link}} /lesfiches {{ENDLINK}}
Per onderwijsniveau is er een inspirerende lesfiche beschikbaar die toont hoe teamteachmodellen en groepssamenstellingen doelgericht worden ingezet in de verschillende lesfasen.
Reflectie-instrument: de samen-schaal
{{link}} /cstt {{ENDLINK}}
De SAMEN-schaal brengt de samenwerking en de gedeelde verantwoordelijkheid in teamteachteams in kaart.
Leerlingenvragenlijst: effecten van teamteaching meten bij leerlingen
{{link}} /leerlingenvragenlijst-voor-en-nadelen {{ENDLINK}}
Aan de hand van 16 stellingen brengt deze vragenlijst enkele voor- en nadelen van teamteaching in kaart.
Leerlingengespreksleidraad: effecten van teamteaching meten bij leerlingen
{{link}} /leidraad-lln-gesprek {{ENDLINK}}
Deze leidraad opent het gesprek met leerlingen over de voor- en de nadelen van en de ervaringen met teamteaching.
Professionaliseringsaanbod voor scholen
{{link}} /professionaliseringstraject {{ENDLINK}}
Ontdek het evidence-based traject “Start met teamteaching” voor kleuter-, lager en secundair onderwijs: ideaal voor leerkrachten die net starten of nog zoekende zijn. Kies tussen groepssessies, verdiepende coaching of trajecten op maat voor schoolteams of voor ervaren teamteachers.